Selecteer een pagina
Test voor vakantie

26/04/2022

Test voor vakantie

Gulpen

Het is zeven uur ’s ochtends in Gulpen, Zuid-Limburg. Ik maak me op voor een lange dag met deze elektrische auto. Een Renault ZOE van pak hem beet 35.000 euro. Hij heeft vannacht hier aan de lader gestaan bij het hotel, dus ik kan in ieder geval met een volle batterij beginnen. -Ja, jij wel. Ik zal het even uitleggen. Meneer was weer een uurtje eerder dan ik hier en pakt het enige laadpunt van het hotel. Ik sta letterlijk anderhalve kilometer verderop. Bedankt nog. -Een goede voorbereiding is het halve werk. -Bla bla bla. Wat is het geval? In de Kampioen van maart presenteert de ANWB de uitkomst van een snel laad onderzoek. Als je niet genoeg stroom van huis bij je hebt om je plaats van bestemming te halen, kom je bij een snel lader terecht. Er komen steeds meer elektrische auto’s, dus ook steeds meer snel laders. Namens de ANWB gaan we eens uitzoeken hoe dat zit met die snel laders. Liggen ze een beetje gunstig? Wat zijn de voorzieningen? Laden ze ook een beetje snel? In het geval van Wisse zijn auto laden ze heel snel, want jij hebt letterlijk de auto mee die de onderzoeker ook heeft meegenomen voor zijn tientallen steekproeven.

Laadsnelheden

Een auto die √©√©n van de snelste laadsnelheden heeft van dit moment: een Audi e-Tron. Wat kost dat ding? Een tonnetje. Ja, dat zette ons aan het denken. Als je van de baas maar een auto mag kiezen die een derde kost, hoeveel profijt heb je dan nog van die snel laders? Dat gaan we uitzoeken. Als ik jou was, zou ik maar beginnen, want… Ho, ho, ho. Dit is een wedstrijd, dus ik verwacht wel klein beetje sportief gedrag. Ja. -Ik ga nu 20 minuten lopen en jij gaat 20 minuten wachten. -Ik zet alvast de stoelverwarming aan. Lachen joh. Wat gaan we vandaag precies doen? We gaan een heel mooie rit maken van bijna 900 kilometer door Nederland. We zitten nu in het uiterste zuiden. We rijden naar het uiterste oosten van Nederland, dan naar het meest noordelijke puntje en van daar gaan we weer helemaal naar beneden naar het meest zuidelijke punt in Zeeland. Eenmaal aangekomen daar moet blijken wie er eerder is. Frank of ik. En vooral ook hoeveel eerder. Sjonge jonge, als hij zo moet winnen. De vaste kijker weet dat Frank een haat-liefdeverhouding heeft met elektrische auto’s. Zo reed hij in 2018 in een Nissan Leaf achter mij aan. Ik zat in een Ford Focus met een benzinemotor naar Denemarken voor de verkiezing van de Auto van het Jaar. Dat werd een hachelijke onderneming voor hem en zoals u weet, dat soort ondernemingen laat ik ook liever aan anderen over. Vandaar dat ik vandaag in deze luxe en snelle Audi zit.

Top snelheid

Met snel bedoel ik dan niet de topsnelheid van de auto, maar de laadsnelheid. Deze auto slokt de stroom met 150 kilowatt tegelijk naar binnen. Ik zeg het niet graag, maar Gert heeft wel gelijk. Ik heb in het verleden de praktische inzetbaarheid van een elektrische auto wel eens overschat. In het geval van deze ZOE ben ik echter vrij zeker van mijn zaak. Misschien heb je het wel gezien. Afgelopen oktober hebben we voor de ANWB Kampioen een elftal elektrische auto’s tot 40.000 euro met elkaar vergeleken. Van dat elftal kwam deze ZOE het verst op een lading stroom tijdens onze praktijkproef. Vaste kijkers weten het. Die voert binnendoor van Den Haag naar de luchthaven van Lelystad en over de snelweg weer terug. Uiteindelijk konden we met de ZOE 334 kilometer afleggen. Toen de e-Tron nieuw werd ge√Øntroduceerd, hebben we uiteraard ook zo’n actieradiusproef met de auto gereden en daarmee kwamen we 341 kilometer ver. Dat is maar een verschil van zeven kilometer in het voordeel van de dikke Audi. Helaas voor mij gaat het er vandaag niet om hoe ver we komen met de auto, maar hoe snel laden. In dat opzicht ben ik vet in het nadeel, want waar Gert zijn Audi laadt met 150 kilowatt, laadt de ZOE maar met een derde daarvan. De ANWB heeft tegenwoordig een speciale routeplanner voor elektrische auto’s. Je vult het merk en type van jouw EV in en kunt vervolgens vanuit je luie stoel je rit bepalen, inclusief de benodigde laad stops. Omdat er ten tijde van de opnames allerhande coronamaatregelen van kracht waren, konden we niet altijd de kortste route rijden.

Navigatie

We moesten bijvoorbeeld in eigen land blijven, waardoor de etappe van zuid naar oost meer tijd in beslag nam dan normaliter het geval zou zijn. Buma. –Wisse. Hallo jongen. -Lekker gewandeld? Ja, lachen joh. Ik heb heerlijk gewandeld en het prachtige Gulpen. Zeg, waar rijd jij? -Dat antwoord moet ik je even schuldig blijven. Ik zit namelijk in een tunnel. -In een tunnel? Fijn dan. De Roertunnel. -De Roertunnel. Bij Roermond. -Ja. Nou, ik zit achter je. Ik spreek je later wel. Dag. De knop. Elke seconde telt. Sleutel. En we laden. Daar ben je eindelijk. Ja, ik weet niet of hij nog warm is. Je wist toch dat ik 20 minuten later zou komen? Ja, hallo, geen tijd te verliezen. Ik sta al 20 minuten en kan alweer bijna weg. En dan ook nog koude koffie. Wat ben je toch verschrikkelijk. Maar, je gaat zo weg? Denk je dat? Hoezo denk je dat? -Dat zeg je net zelf. Je bent 20 minuten later. Ik sta al 20 minuten te laden. -Ik heb even op jouw metertje gekeken. Die gaat langzaam. Hij kan nu eenmaal niet sneller laden dan die auto aankan. Maar hij is al over de helft. -Ja, hij is over de helft, maar als je mijn meter zag gaan. Die gaat als een speer. Ja, nu. -Met 134 kilowatt. Bam. Het probleem met snel laden is net alsof je een glas water vult onder de kraan. Als je de kraan vol open gooit, gaat het begin heel hard. Maar als je hem dan niet tijdig dimt, loopt het allemaal over het glas heen. Zo werkt het met een batterij ook. -Ja precies. Je vult het glas natuurlijk ook nooit helemaal tot boven. -Nee. Dan kom je niet op de bank. Anders ligt alles over de vloer. -Je vult hem tot ongeveer 80 procent en dat doen wij nu ook. Vooral ook omdat die laatste 20 procent heel lang duurt. Nou, ik hoop niet heel lang, want ik had een mooie voorsprong. Maar alle gekheid op een stokje. Dit is wel hoe het hoort. Gewoon de snel laadpalen tussen de benzinepompen, voorzieningen bij de hand. Je staat overdekt. -Een toilet. Alles voor elkaar. Je zal verderop gaan zien. Dat is echt lang niet altijd zo. Eigenlijk is dit de positieve uitzondering. -Daar pieken we nu al mee.

Charge

Dat is een beetje jammer. Ik ga eens een kijken hoe ver mijn batterij is. Ik weet niet wat jij doet? -Jij bent heel nerveus zie ik. Daar heb ik totaal geen last van. Hij gaat langzaam, die meter. Langzaam. Ja, 80. Hoe stop je dat ding? Stop. Oh, nee. Nee. Los. Buma, 92 procent. -Wat? Daar had ik die Buma mooi even tuk. 20 minuten later ter plaatse, maar alsnog tegelijk de weg op kunnen. Nota bene met een vollere batterij dan de Renault. Nog twee laad stops te gaan voordat we in Sluis aankomen. Met dit laadtempo rijd ik de rest van deze rit vermoedelijk in mijn eentje. Misschien is het op dit punt van de video wel aardig om iets te vertellen over mijn tactiek. Dit is de tweede generatie van de Renault ZOE en je merkt dat het een wereld van verschil is met het oer model wanneer je er een lange rit mee gaat maken. Beide auto’s hadden een spaarstand, maar in het geval van deze moderne ZOE kan ik daarmee gewoon boven de 100 kilometer per uur rijden. Dat doe ik dan ook, ik heb de Cruise Control strak op 104 kilometer per uur staan en ik houd die ECO-stand ingeschakeld om te voorkomen dat de ZOE er met mij vandoor gaat wanneer ik bijvoorbeeld een vrachtwagen probeer in te halen. De Climate Control staat op 20 graden en ik heb gewoon lekker een muziekje aan, want het moet tenslotte wel leuk blijven. Althans, zolang ik win natuurlijk. Even de muziek wat zachter. Ja, ik durf te wedden dat Buma weer √©√©n of andere enorme tactiek heeft bedacht om mij te snel af te zijn en slimmer te zijn met laden. Ik vind het allemaal prima, want dit is zo’n superieure auto. De enige tactiek die ik heb, is op tijd de juiste afspeellijst even afdraaien, even bedenken wat ik ga eten straks voor de lunch en dat is het wel zo’n beetje. De smaak van de overwinning is nu al heerlijk zoet. Het oostelijkste en het noordelijkste punt van ons land doen we aan op √©√©n en dezelfde stroomlading. Beide plaatsen liggen dan ook in de provincie Groningen. In Bad Nieuweschans pak ik de koppositie vast, want elke minuut die ik op Wisse voor heb, is er natuurlijk √©√©n.

Kilometers

Eenmaal in Noordkaap vergeten we even dat we in een felle strijd verwikkeld zijn, want wat een imposant stukje Nederland is dit. Hebben wij dat. -Hoezo? Allebei bezet. Nu moet jij ook wachten. Ja, ik heb nergens last van hoor, ik heb nog 111 kilometer, dus ik zoek wel even een andere. Van die Volkswagens heb ik gehoord dat ze heel langzaam laden. Succes hè. Doei. -En dan lekker het stadsverkeer in. Nou, het zal mij benieuwen. Zo zie je maar dat niet iedere snel lader langs de snelweg ligt. Dit exemplaar ligt in Groningen. Nou ja, niet echt hartje Groningen. Het is nog drie kwartier lopen naar de Martinitoren en dat heeft met de ZOE dan net weer geen zin, want tegen de tijd dat ik er ben, is hij vol. Ja, snel laden is wachten. Hoewel, in mijn geval niet zo heel erg lang wachten. Maar toch. Dat geeft me mooi even de tijd om uit te leggen wat dat snel laden nu allemaal kost. Om te beginnen: Snel laden betaal je per app, pinpas of met een laad pas. Fastned heeft bijvoorbeeld een app en het makkelijkste is toch wel een laad pas. Ja, dan moet je ervan uitgaan dat je met 15 kilowattuur ongeveer 100 kilometer verder kan rijden en die 15 kilowattuur kost je tussen de zes en de tien euro, afhankelijk van de energieleverancier. Als je dat vergelijkt met een benzineauto, kom je op het volgende uit. Een auto rijdt in Nederland gemiddeld één op 16. Met de benzineprijzen van februari kom je dan ook uit op ongeveer tien euro per 100 kilometer. Dat verschil is dus niet zo groot. Ga je thuisladen, dan wordt het wel interessant, want dan betaal je 3,50 per 100 kilometer. Je laadt dan alleen langzamer. Daar zit dus de crux. Waarom is dat snel laden duurder? Er is speciale apparatuur voor nodig om die hoge vermogens op te kunnen wekken om snel te kunnen laden. Ja, daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Proost. Ook zonder dat Frank in mijn flauwe grappen tuint, ligt hij mijlenver achter. De avond valt terwijl we via Zwolle en Utrecht afzakken richting Zeeland. Frank ligt zo ver achter ons. We hebben ontzettend veel tijd.

Laadstations

Die tijd kan ik goed gebruiken om jullie nog even iets anders te laten zien. Tot nog toe hebben jullie allemaal laadstations gezien die er best wel netjes bij liggen, maar dat is lang niet altijd het geval. Ik ga jullie nu een snel laadstation laten zien die er niet echt florissant bij ligt. Helaas gebeurt dat best wel vaak. Hier is hij. Ja, zo zien snel laadstations er soms ook uit. Nu ben ik een man en ik voel me hier al niet helemaal prettig, dus laat staan dat je hier als vrouw moet laden midden in de nacht. Nee. Het is ook nog zo dat deze laadpaal maar tot 50 kilowatt gaat. Dat doen een heleboel auto’s, maximaal tot 50 kilowatt laden. Deze Audi kan meer, dus waarom zou ik er niet gebruik van maken? We rijden even een stukje door naar een laadstation dat wel die volle 150 kilowatt aan kan. Ja, Wisse. Sta ik toch weer naast je. -Ja, sta je toch weer naast me. Weet je waarom? Omdat ik allerlei de tours heb gemaakt om de mensen een beetje te laten zien hoe het nu zit bij die laadstations in plaats van dat gehijg van jou om dat volgende laadstation maar een keer te halen. Je hebt het maar net gehaald, h√®? Ja, het was deze keer wel heel spannend. Hoe zit het dan met die laadstations? Nou, ik denk dat zich voorzichtig een conclusie begint af te tekenen hier. Dat je eigenlijk heel diepe zakken nodig hebt om echt te kunnen snel laden. Die Audi is heel duur, maar laadt als een speer. Ik sta hier meestal een kwartiertje en dan kan ik weer weg. En jij? Ja, drie kwartier tot een uur. Ik moet eerlijk zeggen, de lol is er nu wel af hoor. Ik sta hier met lange tanden en niet alleen omdat dit een muf snelweg broodje is. Iedere keer drie kwartier tot een uur. Kijk, dit is natuurlijk uitzonderlijk. De meeste mensen die een lange rit maken doen dat misschien √©√©n keer in het jaar, hooguit twee, omdat ze op vakantie gaan en ze dat per se met hun elektrische auto willen doen. Dan kan het ook. Wat niet uitzonderlijk is, is de laadsnelheid van de Renault ZOE. In dit deel van de markt is 50 kilowatt gangbaar. Ga maar na. Mini E. Hyundai Kona Electric. –IONIQ Electric. Ja. -De Mazda MX30. Dat zijn doodnormale elektrische auto’s. De Nissan Leaf. Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ja. Dat is allemaal dus 50 kilowatt laden. -Ja.

Profijt

Je hebt wel profijt van zo‚Äôn snel laadpaal, maar… -Maar eigenlijk niet. Het is toch behelpen. -Maar goed, die Audi is wel heel erg duur. Die van jou is dan een stuk minder duur. -Dat wilde ik net zeggen. Dit is behelpen. De laadsnelheid is behelpen, maar voor de rest. Dat ding van jou is drie keer zo duur als de ZOE. Heb je ook drie keer zoveel spullen? Heb jij stoelverwarming? -Ja, zeker. Heb ik. Navigatie? -Heb ik ook. Heb je zo’n app waarmee je vanaf de bank thuis al de verwarming aan kan zetten? Ja, natuurlijk. Maar heb jij bijvoorbeeld ook Adaptive Cruise Control? Nee. -Nee, dat dacht ik al. Heb jij vier jaar garantie? Vier jaar, h√®. -Twee. Ja, dat is de helft. Hoeveel motoren heb jij? E√©n. -E√©n? Ik heb er twee. Ja, ik zie overigens ook dat mijn paaltje uit is. Ik ben helemaal vol. 100 procent. Niet 80, maar 100. Ik ga weer. Ik denk dat dit wel echt de laatste keer is dat ik hem nu zie. Ik ga lekker naar het hotel. Ik hoef niet meer te laden volgens mij. Ik hoop voor jou dat je het wel haalt, want we moeten nog helemaal Zeeland in. Geniet van je broodje en tot in het hotel. Ja, dank je wel. Lekker. Wisse. Buma. Hallo jongen. Je zult het niet geloven, maar ik ben eindelijk gearriveerd op ons eindpunt in Sluis en in het begin van de video hadden we gezegd dat we gingen kijken hoeveel eerder √©√©n van ons twee√´n bij dat eindpunt zou zijn. Dus mijn vraag aan jou is: Hoe ver moet jij nog in minuten? -Ik vind dat jij niet het recht hebt op het bijwoord ‘eindelijk’, want ik moet nog 40 minuten. 40 minuten? Ok√©, dus ik was met snel laden 40 minuten eerder hier dan jij. Ok√©, dat is wat ik wilde weten. Ik wens je nog een behouden vaart. Ja. -Ik ga een en een biertje bestellen. -Ja, bedankt. Geniet ervan. Dag. -Dag. Kun je nagaan. Die 40 minuten is dan nog aan de voorzichtige kant, want Wisse had vanochtend natuurlijk een voettocht voordat hij bij zijn auto was en hij heeft jullie ook nog laten zien hoe treurig het gesteld is met sommige snel laadlocaties. Over treurig gesproken, die ZOE slaat geen slag verkeerd natuurlijk.

Het waard

Als je nagaat dat ik een kleine 900 kilometer heb gereden met maar drie laad stops, dan doet de auto dat keurig. Maar die 50 KW laadsnelheid, die overigens niet alleen voor deze Renault geldt, maar voor veel meer elektrische auto’s in de prijscategorie van de ZOE. Ja, daarbij kun je toch eigenlijk niet van snel laden spreken..

Meer van dit soort blogs? Bezoek onze website voor nog meer artikelen!

Verrijk je kennis door te lezen naar informatieve artikelen.

Op Uvag.nl tref je talloze informatieve artikelen/blogs aan. Deze blogs zijn verdeeld in diverse categorieën. Zoals: 

Alle berichten

Catering Delft: Culinaire genoegens in het hart van Nederland

Catering Delft: Culinaire genoegens in het hart van Nederland

In de levendige stad Delft, gelegen in de schilderachtige provincie Zuid-Holland, spelen cateringdiensten een cruciale rol bij het verbeteren van evenementen, bijeenkomsten en vieringen. Van zakelijke functies tot bruiloften, en alles daartussenin, biedt catering in...

Culinaire verwennerij in Apeldoorn: Ontdek de cateringscene

Culinaire verwennerij in Apeldoorn: Ontdek de cateringscene

In het hart van Nederland, te midden van de prachtige natuur en bruisende cultuur van de Veluwe, ligt de charmante stad Apeldoorn. Terwijl Apeldoorn bekend staat om zijn majestueuze paleis Het Loo en de weelderige bossen, heeft deze stad ook een bloeiende culinaire...

WRM online: De digitale evolutie in rijopleiding

WRM online: De digitale evolutie in rijopleiding

In een tijdperk waarin digitalisering en technologie een steeds grotere rol spelen in ons dagelijks leven, is ook de rijschoolbranche onderhevig aan verandering. Een opvallende speler in deze transformatie is WRM Online, een platform dat de manier waarop...