remove_red_eye 124
favorite_border 0
share

Tips om zelf van je hoofdpijn af te komen

Hoofdpijn, een van de meest voorkomende klachten onder de bevolking. Iedereen krijgt er wel eens mee te maken, de een helaas iets meer dan de ander. Hoofdpijn is een algemeen begrip waar vele varianten onder vallen. Zo kun je de enige dag een lichte zeurende hoofdpijn ervaren, terwijl je de volgende dag doorbrengt in een donkere kamer vanwege de heftige migraine. Hoofdpijn kan dan ook een grote invloed hebben op je dagelijks leven en activiteiten. Hoewel er al veel onderzoek naar gedaan is, is het moeilijk om een passende behandeling voor hoofdpijn te vinden. De vele uiteenlopende oorzaken en varianten maken dit immers lastig. Het is vaak zoeken naar passende middelen en manieren die jouw hoofdpijn verlichten, deze zijn voor iedereen verschillend. Dit zijn enkele tips om zelf van je hoofdpijn af te komen:

 

1. Vermijd consumptie van cafeïne

Cafeïne is een stofje dat van nature voorkomt in bepaalde voedingsmiddelen, koffie en thee zijn hier bekende voorbeelden van. Maar ook enkele frisdranken, chocolade en vitamine water bevatten een bepaalde hoeveelheid cafeïne. Per dag consumeren we dus onbewust meer cafeïne dan we denken en dat is niet bevorderlijk voor onze hoofdpijn.

 

Cafeïne heeft een stimulerende werking op ons lichaam. Het stofje wordt snel opgenomen door het bloed waardoor je je snel geconcentreerder en energieker kunt voelen. Maar er zit wel een addertje onder het gras, een overmatige consumptie van cafeïne kan namelijk nadelige effecten hebben op het lichaam. Klachten als onrust, slapeloosheid en hoofdpijn kunnen ontstaan.

 

Daarnaast heeft een overmatige hoeveelheid cafeïne een verhogend effect op de bloeddruk. De bloedvaten vernauwen waardoor de bloeddruk stijgt en een migraine achtige hoofdpijn kan ontstaan. Ten slotte triggert cafeïne de blaas waardoor je gedurende de dag vaker moet plassen. Het verliezen van te veel vocht kan vervolgens uitdroging en hoofdpijn veroorzaken.

 

2. Masseren

In veel gevallen is hoofdpijn een uiting van spanning, ook wel spanningshoofdpijn genoemd. Stress, een verkeerde houding en vermoeidheid zorgen voor een langdurige spanning op de spieren. Een te hoge spierspanning op de spieren in het hoofd kunnen dan ook voor vervelende hoofdpijn zorgen. Masseren kan dan een goede uitkomst bieden.

 

Het masseren van spieren in het hoofd, nek en schouders kunnen diverse positieve effecten hebben. Zo stimuleert de massage de doorbloeding waardoor de spieren weer genoeg zuurstof krijgen en minder verkrampen. Daarnaast pak je door het masseren eventuele spierknopen aan waardoor pijn direct verlicht wordt.

 

3. Drink extra water

Hoewel water misschien niet als een wondermiddel klinkt, kan het wel degelijk helpen bij het verlichten van hoofdpijnklachten. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat het ophopen van afvalstoffen in de hersenen een veelvoorkomende oorzaak is van hoofdpijn en migraine.

 

Het drinken van water heeft een zuiverend effect op het lichaam. Wanneer er voldoende vocht in het lichaam aanwezig is, kunnen stoffen gemakkelijk opgenomen en getransporteerd worden. Ook de afvalstoffen in de hersenen kunnen op deze manier afgevoerd worden waardoor hoofdpijn kan worden verminderd en voorkomen.

 

Wanneer je last hebt van chronische hoofdpijn of migraine, doe je er goed aan om standaard meer water te drinken. Door dagelijks circa een liter water extra te drinken, houd je jouw vochtbalans op peil en kan het tekort aan vocht geen reden zijn voor jouw hoofdpijnklachten.

 

4. Verbeter je lichaamshouding

Ondanks dat je het misschien niet door hebt, neem je gedurende de dag allerlei lichaamshoudingen aan. Denk bijvoorbeeld aan het zitten in de auto, het wandelen met de hond of ontspannen hangen op de bank. We staan er vaak niet bij stil, maar een langdurige verkeerde lichaamshouding kan vervelende gevolgen hebben voor onze gezondheid.

 

Hoofdpijn kan dan ook een teken van je lichaam zijn dat je geen goede lichaamshouding aanneemt. Door een langdurig krampachtige houding worden allerlei spieren in ons lichaam overbelast. Overbelasting van de nek- en schouderspieren is vaak de boosdoener van hoofdpijn. Wanneer het hoofd bijvoorbeeld te veel naar voren gehouden wordt, komt er een enorme druk te staan op de bovenste nekwervels en nekspieren. De wervels kunnen geïrriteerd raken en spierknopen kunnen ontstaan.

 

Ondanks dat je vaak al te laat bent als hoofdpijnklachten optreden, kun je de klachten wel verminderen of de volgende keer voorkomen door te letten op je lichaamshouding. Neem een ontspannen houding aan waarbij de rug recht is en de schouders omlaag. Beweeg daarnaast voldoende om alle spieren en wervels soepel te houden.

 

5. Ga een stukje wandelen

Het is begrijpelijk dat je met een knallende hoofdpijn niet juichend bij de deur staat om een blokje om te gaan. Toch blijkt een stukje wandelen een positieve invloed te hebben op hoofdpijnklachten.

 

Naast dat wandelen en het omringd zijn met frisse lucht ontspanning geeft, wordt er tijdens het wandelen endorfine aangemaakt door het lichaam. Endorfine is een pijnstillend stofje dat het lichaam zelf aan kan maken. Door de aanmaak van dit stofje zal pijn dus minder voelbaar zijn en kan je lichaam zich beter ontspannen. De hoofdpijn verdwijnt vervolgens naar de achtergrond.

 

6. Doe ademhalingsoefeningen

Zoals eerder gezegd worden de meeste hoofdpijnklachten veroorzaakt door een opeenhoping van stress en spanning. Ongemerkt zorgt deze stress voor een aanhoudende spanning op het lichaam waardoor spieren en wervels overbelast raken. Dit leidt vervolgens tot pijnklachten zoals hoofdpijn.

 

Ontspanning is dan het toverwoord. Door bewust te worden van je ademhaling kun je deze ontspanning opzoeken. Spieren krijgen de ruimte om te herstellen van de langdurige spanning en opgehoopte afvalstoffen af te voeren. Daarnaast komt er door het bewust ademhalen veel meer zuurstof in het lichaam. De zuurstoftoevoer naar de hersenen neemt toe en hoofdpijn vermindert.

 

Hoofdpijn is nooit fijn. Hoewel het een veelgehoorde klacht is en er dagelijks veel mensen last van hebben, bestaat er nog geen wondermiddel voor deze pijnklachten. Toch hoeven we ons hoofd hier niet bij neer te leggen, want er zijn genoeg middelen en manieren om hoofdpijn en migraine te verminderen. Ga zelf op zoek naar de manier die bij jou past en daadwerkelijk verlichting geeft. Er is hierin geen goed of fout. Hoofdpijn wordt immers veroorzaakt door vele uiteenlopende factoren die elk een andere aanpak vereisen. Houd je hoofd dus koel en ga op zoek naar de effectieve oplossing voor jouw hoofdpijn!

 

Plaats een reactie

message
email
person

Download nu ons gratis e-book

👉 We hebben een e-book geschreven over de 5 belangrijkste stappen bij het kiezen van jouw alternatief therapeut.

 

Klik hier om het e-book direct te downloaden! 💕

Holler Box